Kystlivrednings-rapporten: |
Kystlivredning - generelt
Omend Nordjylland er et 'slaraffenland' for badende, så er der meget store forskelle mellem de fem kystområder i Nordjylland. Denne forskellighed gælder både antallet af badende turister og karakteristika ved kysten/stranden og dermed de bade- og sikkerhedsmæssige forhold. Det at lave kystlivredning på en given strand eller kyststrækning, vil derfor aldrig blive en 'standardvare'. Der vil altid være tale om, at løsningen specifikt skal tilpasses de lokale forhold. I det følgende skal vi se på de 'byggesten', som man - i en sådan opbygning - kan gøre brug af. Indtil nu har vi talt om kystlivredning som begreb. Skal vi illustrere den faktiske tilstedeværelse af en sådan, må vi derfor blive mere specifikke. Det kan betyde, at der vil blive brugt termer og begreber, som ikke er umiddelbart tilgængelige for andre end de, der arbejder med kystlivredning. For i størst mulig omfang at råde bod på dette, findes der i bilag 1 en ordforklaring, som beskriver de brugte termer og begreber. På stranden vil det synlige bevis for, at der udføres kystlivredning altid være en kystlivredderpost. Det vil sige en høj observationsplatform eller et tårm - om man vil. Herfra vi en kystlivredder til stadighed overvåge badegæsternes aktivitet på stranden - men især i vandet. Et kystlivrednings-distrikt Når vi taler om kystlivredning i et bestemt område, så vil vi omtale dette som et 'kystlivrednings-distrikt'. Et kystlivrednings-distrikt er en sammenhængende kyststrækning, hvor der er placeret en eller flere kystlivredningsposter. Fælles for alle kystlivredningsposter er, at de har et tårn samt at de står i radiokontakt med alle andre kystlivredningsposter inden for samme kystlivrednings-distrikt. Radiokontakten mellem de enkelte enheder i kystlivrednings-distriktet er 'alfa og omega' for en succesfuld løsning af opgaven, men herom senere. Når et kystlivrednings-distrikt planlægges, må der således tages stilling til, hvor mange kystlivredningsposter der vil være behov for i relation til det ønskede sikkerhedsniveau. Desuden må radiokontakten mellem disse - samt de eventuelle begrænsninger heri - afklares. Det vil typisk sige, at udstrækningen af et kystlivrednings-distrikt ikke kan overstige 15 km. Dimensioneringen af kystlivrednings-distriktet - med hensyn til antallet af kystlivredningsposter - sker typisk med baggrund i områdets karakter, herunder kystens farlighed og antallet af besøgende/badegæster. Kystlivredningsposten Som netop nævnt er dimensioneringen af et kystlivrednings-distrikt noget, der nøje er tilpasset de lokale forhold. Til dette brug er der defineret tre typer kystlivredningsposter. De er tænkt som 'byggesten' i denne opbygning. I øvrigt kan kystlivredningsposten - efter behov - suppleres med mobile enheder. En kystlivredningspost har altid - uanset type - en høj observationsplatform (tårn). Forskellene mellem de respektive typer, er bemandingens størrelse samt omfanget af det redningsudstyr, der findes på posten. I bilag 2 er det nævnte redningsudstyr nærmere beskrevet. Observationsplatformen er et 6,5 meter højt tårn med en platform i den nævnte højde, hvorfra kystlivredderen kan overvåge stranden. Med en middelstærk kikkert giver det mulighed for på 2,5 km afstand at se, hvorvidt en person er i fare eller blot bader lidt 'voldsomt'. De forskellige post-typer, der kan gøres brug af, når et kystlivrednings-distrikt skal planlægges, er som følger: Hovedposten er en post, som er bemandet med 4 kystlivreddere og har en havgående båd samt en bil med bådtrailer. Derudover er der selvfølgelig diverse redningsudstyr. En hovedpost har - som navnet indikerer - en central rolle i et kystlivrednings-distrikt. Det vil typisk være fra hovedposten, at styringen af større aktioner foregår. Opgavefordelingen mellem de fire kystlivreddere er den, at en af disse til stadighed overvåger stranden fra tårnet. De tre resterende kystlivreddere har til opgave at betjene båd og bil. Ved sejlads er der altid to kystlivreddere ombord i båden, mens den tredie kystlivredder skal være til rådighed, når båden sættes i vandet fra traileren. Sideposten er en post, som er bemandet med 2 kystlivreddere og har en let båd. Denne posttype vil typisk blive brugt på lokaliteter, som ligger længst væk fra hovedposten. Den ene af de to kystlivreddere vil fast overvåge stranden fra tårnet, mens den anden har til opgave at betjene den lette båd. Båden vil være placeret i bekvem nærhed af posten, så den kan søsættes med hjælp fra kystlivredderen i tårnet. Midterposten er en post, som er bemandet med kun 1 kystlivredder. Herfor må en midterpost placeret forholdsvis tæt på hovedposten, hvilket vil sige inden for en afstand af 5 km. Denne afstand gør, at der vil være visuelt sigt mellem hoved- og midterposten og at den nødvendige backup i givet fald kan hentes herfra. De her nævnte typer af kystlivredderposter kan eventuelt - afhængig af de lokale betingelser - suppleres med følgende mobile enheder: Vandrende kystlivredder er en livredder, som afpatruljerer stranden i nærheden af en kystlivredderpost. Vedkommende er i stadig radiokontakt med de nærmeste kystlivredderposter. I givne situationer - eksempelvis når der er rigtig mange badegæster - kan den vandrende kystlivredder placeres på en fast position og herfra overvåge aktiviteterne på stranden og i vandet. Kørende kystlivredder er en livredder, som afpatruljerer stranden i bil (evt. med en havgående båd på en trailer) på strækninger, hvor der er langt mellem kystlivredderposterne (mellem-zone). Det er klart, at der skal være mulighed for kørsel på stranden for at en kørende kystlivredder kan bruges. En sådan mobil enhed kan via radiokontakt hurtigt indsættes på et givet sted i kystlivrednings-distriktet, hvis uheldet er ude. I relation til placeringen af en af ovennævnte kystlivredningsposter, så vil det typisk ske, hvor der er en nedkørsel til stranden eller hvor der i øvrigt er gode tilkørselsforhold. Dels fordi en nedkørsel eller gode tilkørselsforhold med parkeringspladser erfaringsmæssigt betyder mange badegæster i nærheden, dels fordi det i givet fald giver redningskorpset de bedste betingelser i forbindelse med ulykker. Overvågningen og zoner I relation til en kystlivredningspost gradueres der sikkerhedsmæssigt mellem tre forskellige overvågningsområder/zoner. De enkelte zoner repræsenterer forskellige grader af overvågning - og dermed mulighed for hurtig indgriben. Sikkerhedsniveauet reduceres trinvist i hver af følgende zoner:
Principper Når der på en given kyststrækning skal etableres et kystlivrednings-distrikt, er der en række forhold, som skal tages i betragtning. Hver af disse har indflydelse på det sikkerhedsniveau, som vil kunne tilbydes. Unuanceret kan man sige, at jo flere kystlivredningsposter, der etableres, jo større et sikkerhedsniveau opnås, men eftersom driftsudgifterne netop er afhængig af antallet af poster, så vil bestykningen af et kystlivredningsdistrikt naturligvis være en afvejning. Dækningsgrad Afhængigt af antallet af kystlivredningsposter - og den indbyrdes afstand mellem disse - vil der kunne tales om, at kystlivredningen har en hel eller delvis dækningsgrad. Er afstanden mellem to poster 5 km vil det være muligt - med en kraftig kikkert - at opnå god visuel sigt mellem de to tårne (2,5 km fra hver) og dermed mulighed for, at overvåge den samlede strandstrækning. I denne situation vil vi tale om, at dækningsgraden er 100%. Dette betyder også, at der ikke forekommer nogen mellem-zone mellem disse to poster. Hvad der hidtil har været omtalt i relation til kystlivredning eller en kystlivredningspost, har været generelt. Det har vi gjort for at beskrive de generelle komponenter og overvejelser, der skal til, når et konkret kystlivredningsdistrikt skal planlægges. Men hvordan vil tingene se ud, når det generelle omsættes til noget konkret, der tager udgangspunkt i virkelighedens verden? Til illustration heraf vil det være naturligt at tage udgangspunkt i kyststrækningen fra Rødhus i syd til Løkken i nord eftersom der her - allerede i flere år - har været gjort forsøg med kystlivredning. Når den skitserede løsning ikke til fulde er virkeliggjort, er svaret naturligvis 'penge'. Den 18 km lange strand mellem Rødhus og Løkken bør ud fra princippet om dækningsgraden have fem kystlivredningsposter - én post for hver fem kilometer. Reglen om, at en kystlivredningspost skal placeres i forbindelse med en nedkørsel til stranden - eller hvor der på anden måde er gode adgangsforhold, som betinger mange badende - er her sammenfaldende med den om dækningsgraden, da der stort set er 5 km mellem de foreslåede nedkørsler. Kystlivrednings-distriktet Løkken-Blokhus skal således dimensioneres med fem kystlivredningsposter, placeret i henholdsvis Rødhus, Blokhus, Saltum Strand, Grønhøj og Løkken. Denne lokalisering af kystlivredningsposterne vil - som omtalt - give fornuftige betingelser for radiokontakt mellem kystlivredderens bærbare radio og en af kystlivredningsposterne. Omend der på nogle stræk vil være mere end 5 km mellem to kystlivredningsposter, så er 'overskridelsen' ikke større end, at der ved placeringen af kystlivredningsposterne vil være visuelt sigt, hvorfor der ikke vil opstå kritiske mellem-zoner. Ud fra en vurdering af koncentrationen af badegæster på kyststrækningen skal kystlivredningsposter i Blokhus og Løkken være hovedposter. Ved Saltum Strand og Grønhøj placeres der - hvert sted - en sidepost, mens der i Rødhus placeres en midterpost. Når Rødhus betjenes med en midterpost, så hænger det nøje sammen med, at der 'kun' er 3 km til Blokhus, hvorfor denne post bådmæssigt kan betjenes herfra.
Nyhedsmedie for Kystlivredning
|