9. Kystlivredning i Danmark –
konklusion og markedsføring
Af kystlivrednings-veteranerne
Steen P. G. Jørgensen, Jens Møller Christensen og Mogens Kirkeby, anno 1991
Den danske kyststrækning fremstår
i dag som et fantastisk aktiv i turistmæssig forstand. De anske strande
oplever i disse år en stigende bevågenhed som turistmål
og i særlig grad som mål for den aktive turist. Kystregionen
fra bagland over strandområde til badezone nydes i dag af såvel
fjernturisten som den lokale – fordi sundhed og livskvalitet er nøje
knyttet til det aktive menneske. Men kommer en badegæst i vanskeligheder,
så er hjælpen mange steder så langt borte, at det er
illusorisk at forestille sig, at hjælpen kan nå frem tidsnok
til at forhindre en tragedie.
Dette problem er særlig udtalt
langs den vestjyske kyst, hvor der er mange områder, som ligger som
’sorte pletter’ i redningsmæssig forstand. I disse områder
er der tillige badestrande, som i højsæsonen tiltrækker
et særdeles stort publikum.
For såvel turisten, som lægger
mellem 300 kr. og 1.000 kr. i døgnet i lokalområdet, som for
den lokale, er det rapportens konklusion, at det er en ualmindelig god
ide, at få gang i etableringen af kystlivredningen langs de danske
badestrande. Og i tilknytning hertil at få oprettet en egentlig livredderskole.
Kystlivredningen vil fungere som
et uundværligt supplement til det i baglandet eksisterende beredskab.
Kystlivredderen er tillige vigtig, som den person, der vejleder den aktive
turist. Det kan ske i form af forskellige strandaktiviteter, spændende
fra ’havsvømmerprøve’ til forskellige sportsaktiviteter –
eller formidling af tilbud, som er udarbejdet af lokale naturvejledere
og turistforeninger. Og helt centralt i billedet fra redningsmand til turistvejleder
står kystlivredderens forebyggende indsats. Den indsats, som i sommertiden
styrker badesikkerheden ved vore strande. Denne indsats bør naturligvis
indgå i markedsføringen af de danske strande – så det
er vor opfattelse, at udgiften til etablering af kystlivredning kan genvindes
mangefold i form af øget turisme – Jo, der er god brug for en
kystlivredder!
**
Nyhedsmedie for Kystlivredning
|