Den Lille Blå
 
8. Kystlivredning i Jylland – et pilotprojekt

Af kystlivrednings-veteranerne Steen P. G. Jørgensen, Jens Møller Christensen og Mogens Kirkeby, anno 1991

Vestkysten
Strandene på den jyske vestkyst er enestående i Danmark. I udstrækning – både længde og bredde – er de vestjyske strande specielle. Kystlivredning skal derfor tilpasses netop disse forhold.

Strandene på den jyske vestkyst er lange, men ikke af den grund umulige at afdække med en kystlivredningstjeneste. For strandene på vestkysten er for det meste også brede. Og det betyder, at det rekreative strandarealareal pr. kilometer kyst er væsentlig større end de fleste andre steder i landet. Dette forholdsvis store strandareal giver mulighed for, at et stort antal strandgæster kan slå sig ned på en relativ kort kyststrækning.

Og det gør de.

På trods af at den jyske vestkyst fra Skagen til Vadehavet er beriget med mange kilometer velegnet badestrand, så bader en stor del af lokale turister inden for meget mindre og dermed mere overskuelige områder.

Den jyske kyststrækning er mange steder forsynet med et større eller mindre klitområde. Det naturlige klitområde, der er besværligt tilgængeligt, kanaliserer strandgæsterne hen på de anlagte veje og stier, der fører frem til det endelige mål på stranden.

De steder, hvor der i forbindelse med anlagte stier til strandområdet er etableret gode vejforbindelser og P-pladser, er kanaliseringen af af strandgæsterne endnu mere markant.

Den koncentrerede tilstrømning til strandområdet betyder, at en stor del af strandgæsterne slår sig ned forholdsvis tæt på de anlagte stier; dels fordi der som oftest er rigeligt plads; dels fordi den forudgående travetur i det bløde sand fremkalder en naturlig trang til at hvile sig. Især da de fleste strandgæster er tynget af en ekstra byrde i form af parasoller, køletasker, tæpper o.lign..

Denne naturlige koncentration af strandgæster er et ideelt sted for placering af et badeområde med kystlivredder!
Nogle jyske strande tiltrækker på varme sommerdage mange tusinde mennesker. På disse strande – eksempelvis Blokhus & Løkken – spreder strandgæsterne sig over et større område. På disse og lignende lokaliteter er det oplagt at etablere flere livredningsposter langs kyststrækningen.

Egnede lokaliteter
Der er naturligvis mange steder, hvor et pilotprojekt kan søsættes. Alle steder med høj koncentration af badegæster er aktuelle. Det samme gælder steder med særligt farlige strømforhold, moler og lignende. Et pilotprojekt må afprøves et sted, hvor man kan forudse, at det vil have den størst mulige reklameværdi. Her er Blokhus meget iøjnefaldende. Det er dog også her, det største - og dyreste - apparat må stables på benene.

Blokhus
LIVREDNING.DK
 LIVREDNING.DK SPECIAL NYT
 VIDEO/AUDIO
ARANCIA redningsbåd
Rügen-Binz kystlivredderne
 FLERE BERETNINGER
Kystlivredder 2001 - Beretning af Christian Høgh Aziz
Virkelighedens Baywatch - Beretning af Høyer-Kruse & Hede Simonsen
Rødhus 2001 - Beretning af Jeppe Bredahl Pedersen
En Verden til Forskel - Beret-
ning af Bianca Carstensen
 EKSTRA INFORMATION
BEACH-kørestole
Animation af hestehul
RID-faktoren: En lumsk drukneårsag
 RESOURCES
Lær kystlivreddernes SIGNALFLAG at kende
NY livredningsbog
Online Debat Forum
Blokhus ligger i Pandrup kommune og kommunens kyststrækning går fra syd for Løkken i nord og til lige syd for Rødhus i syd. En strækning på ca. 21 km, se kortskitse. Der er 4 meget benyttede tilkørselsveje til stranden og sommerhusområdet i baglandet hele vejen i en bredde af 2-3 km. Tilkørselsvejene ligger med ca. 5 kilometers mellemrum, og nordligst lige uden for kommunegrænsen er endnu en tilkørselsvej ca. 1 km. syd for molen i Løkken. Stranden er hele vejen 100-200 m. bred, og bilkørsel er tilladt på stranden.

Livredningstjeneste i Pandrup kommune
Først og fremmest bør der være en hovedstation (1) i Blokhus. Tæt op mod kommunegrænsen til Løkken lægges en sidestation (2), da afstanden til hovedstationen er 15 km. De tre yderligere tilkørselsveje Rødhus, Saltumvej og Grønhøj bør hver have en midtstation (3). Ved stort publikumsantal indsættes vandrende livreddere mellem posterne (4) og måske på enkelte af de eksisterende poster assistenter (5).

Prisen (se kapitel 4) for en sådan organisation vil være ca. 1 mill. Kr. i oprettelse. Og 7.200 pr. dag i lønudgifter. Dette beløb skal ses i lyset af turisme som erhverv og forretning. Et turisterhverv, der er på vej til at indtage pladsen som Danmarks tredje største efhverv med en samlet omsætning på over 40 mia. kr. (Turisterhvervets omsætning fremgår af Amtsrådsforeningens udgivelse, 'Amternes indsats på turistområdet', 1991). Og en stor del af denne omsætning foregår i områder, der har deres egen turistattraktion – en badestrand.

Disse turister vil føle sig bedre tilpas, og derfor have en præference for at vælge en lokalitet med kystlivredning næste gang, de skal vælge feriested.

Prøveperiode
En sådan må strække sig over så lang tid som muligt. Realistisk kan man tænke sig mindst en periode fra medio juni til medio august. Foretagenet må naturligvis være særdeles godt forberedt. Man må på forhånd have planlagt demonstrationer af redningsudstyr og redningsmetoder. Der må føres omfattende daglige rapporter og statistik herpå. Der må så professionelt som muligt optages en video eller flere i forskellige længder. Disse må produceres til forskellige målgrupper. Det kan være en video med henblik på turistpromotion eller videoer af forskellig længde, som henvender sig til pressen.

Det er vigtigt herigennem at påpege, at en livredningstjeneste yder meget andet end at redde folk op af vandet – at livredningstjenesten også er et værdifuldt, udadrettet aktiv i turistindustrien.

Andre egnede lokaliteter for pilotprojekter
Der er naturligvis adskillige egnede lokaliteter for et pilotprojekt. Mange steder på vestkysten er der populære og meget besøgte badestrande. Man må heller ikke glemme østkysten. På den jyske østkyst er der for det meste fralandsvind. Her kunne man de fleste steder nøjes med en enkeltstående sidestation, idet badestederne er relativt små i udstrækning og besøg. Her er der desuden normalt også en bedre dækning af Falck på grund af østkystens større byer. Til sammenligning er Falcks køretid til strandene på vestkysten mere end 15 minutter – i allerheldigste fald.
**

Livredning.DK Livredning.DK Livredning.DK
 
 
Nyhedsmedie for Kystlivredning

BOOKMARK THIS!